Έφυγε από τη ζωή στις 26 Οκτωβρίου 2010 ο Αχιλλέας (Χίλλος) Απανοζίδης, γεννημένος -από γονείς πρόσφυγες από τον Πόντο- στα 1928 στον Πλαταμώνα της Καβάλας. Ο Αχιλλέας Απανοζίδης υπήρξε ΕΠΟΝίτης, μέλος του Κ.Κ.Ε., μαχητής του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας (ΔΣΕ), Πολιτικός Επίτροπος Υπαίθρου, από το καλοκαίρι του 1949 μέχρι τις αρχές του 1951 (με το ψευδώνυμο καπετάν Τζαβέλλας) και πολιτικός πρόσφυγας στη Βουλγαρία, εγκατεστημένος μόνιμα εκεί από το Φεβρουάριο του 1951. Για όσους δεν γνωρίζουν καλά τα της εποχής, οι Πολιτικοί Επίτροποι Υπαίθρου ήταν επίλεκτοι και έμπιστοι στην κομματική ηγεσία αγωνιστές, πολλοί μάλιστα με πολεμικές δάφνες, που μείνανε στην Ελλάδα μετά το τέλος των στρατιωτικών επιχειρήσεων του Εμφυλίου και αντικείμενο της δράσης τους ήταν η περισυλλογή και ασφαλής μεταφορά στις Λαϊκές Δημοκρατίες «ξεκομμένων» μαχητών του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας, η συλλογή πληροφοριών, καθώς και άλλες ριψοκίνδυνες αποστολές.
Αυτό που οδήγησε τον Αχιλλέα Απανοζίδη στους δρόμους του κομμουνιστικού κινήματος ήταν η αποστροφή του για την αδικία και την εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο, καθώς και οι περιπέτειες της οικογένειάς του.
1950 |
Μετά την οριστική του εγκατάσταση στη Βουλγαρία, ο Αχιλλέας Απανοζίδης συνέχισε να δρα στις γραμμές του ΚΚΕ. Παρέμεινε απόλυτα πιστός στο Κόμμα και την ηγεσία του στα χρόνια από το 1947 (όταν εντάχθηκε σε αυτό) μέχρι την άνοιξη του 1956, όταν μετά το 20ο Συνέδριο του ΚΚΣΕ άρχισε η εκκαθάριση των «μαρξιστών-λενινιστών» (ζαχαριαδικών).
Συνδέθηκε στενά με το Ζαχαριάδη κι έπαιρνε απ’ αυτόν οδηγίες για το τι έπρεπε να κάνει στην Ελλάδα. Μπήκε πολλές φορές παράνομος με Κομματική εντολή στην Ελλάδα μέχρι το τέλος του 1955.
Μετά την "6η Ολομέλεια" και κυρίως μετά την οριστική αποπομπή του Ζαχαριάδη από το ΚΚΕ στα 1957, άλλοι «μαρξιστές – λενινιστές» διαγράφτηκαν και άλλοι -μεταξύ αυτών ήταν κι ο Αχιλλέας- αποχώρησαν εθελούσια από το ΚΚΕ.
Από τότε και κυρίως μετά το 1962, όταν ο Ζαχαριάδης εκτοπίστηκε στη Σιβηρία, ο Αχιλλέας Απανοζίδης ανέπτυξε δράση εναντίον των συνεπειών της επέμβασης των «αδελφών» κομμάτων στο ΚΚΕ και συνδέθηκε με άλλους αγωνιστές με παρόμοιες απόψεις. Το 1963 ο Αχιλλέας ήταν εκπρόσωπος των Ελλήνων μαρξιστών - λενινιστών της Βουλγαρίας στην πρώτη Κεντρική Επιτροπή του Κ.Κ.Ε.(μ-λ), που συγκροτήθηκε από τους Έλληνες πολιτικούς πρόσφυγες.
Αυτό του κόστισε απόλυση από τη δουλειά του κι εκτόπιση σε απομακρυσμένες περιοχές της Βουλγαρίας (τρεις φορές, στα 1963, 1967 και 1968). Παρ’ όλες τις διώξεις, ο Αχιλλέας Απανοζίδης δεν «ανένηψε».
Επαναπατρίστηκε στα 1983 και έμεινε στο χωριό του τον Πλαταμώνα Καβάλας.
Μέχρι το θάνατό του έμεινε πιστός στις απόψεις του και στην πεποίθησή του ότι «τίποτε δε χαρίζεται και όλα καταχτιούνται».
Καβάλα : 16-12-2010
Χρήστος Καλιντζόγλου, Νίκος Καραγιαννακίδης
(Δύο άνθρωποι που τον γνώρισαν και τους εμπιστεύτηκε)
2 σχόλια:
Σ.,ην γράφετε οτι θέλετε
"Το 1963 ο Αχιλλέας ήταν εκπρόσωπος των Ελλήνων μαρξιστών - λενινιστών της Βουλγαρίας στην πρώτη Κεντρική Επιτροπή του Κ.Κ.Ε.(μ-λ), που συγκροτήθηκε από τους Έλληνες πολιτικούς πρόσφυγες.
Τότε δεν υπήρχε καν το ΚΚΕ (μ-λ)
Σας παρακαλώ
Το ότι δεν γνωρίζεις δε σημαίνει και ότι δεν υπήρχε! Οι πρώτες οργανώσεις με τον τίτλο ΚΚΕ(μ-λ) φτιάχτηκαν στις ανατολικοευρωπαϊκές χώρες από πολιτικούς πρόσφυγες από τις αρχές της δεκαετίας του '60. Αργότερα δημιουργήθηκε η ΟΜΛΕ που ήταν, κατά κάποιο τρόπο, η ένωση των προσφύγων με τους μαρξιστές - λενινιστές της Ελλάδας (Αναγέννηση), από της οποίας το συνέδριο το 1976 προέκυψε με πρόταση της ΚΕ της ΟΜΛΕ το ΚΚΕ(μ-λ). Από αυτό το συνέδριο αποχώρησε και η ομάδα που έφτιαξε το Μ-Λ ΚΚΕ έχοντας διαφωνίες με ιδεολογικά και πολιτικά ζητήματα.
Το μ-λ κίνημα στην Ελλάδα δεν προέρχεται από "παρθενογέννηση" ούτε είναι δημιούργημα της μεταπολιτευτικής νομιμότητας. Έχει τις ρίζες του στην Εθνική Αντίσταση, στο ΔΣΕ και το δημιούργησαν με πολύ μεγάλο κόστος, εξορίες, φυλακές, βασανιστήρια, οι εξόριστοι στις "σοσιαλιστικές" χώρες μαζί με αυτούς που παρέμειναν στην Ελλάδα και που όλοι μαζί αρνήθηκαν την επέμβαση των "αδελφών" κομμάτων στα του ΚΚΕ, και κυρίως αρνήθηκαν το συμβιβασμό και τον αναθεωρητισμό που εκφράστηκε από το 20ο Συνέδριο του ΚΚΣΕ.
Ότι λοιπόν δε γνωρίζουμε δε σημαίνει και ότι είναι ανύπαρκτο!
Δημοσίευση σχολίου