Κυριακή 24 Απριλίου 2011

The social network («Το κοινωνικό δίκτυο»)


του ΝΤΕΪΒΙΝΤ ΦΙΝΤΣΕΡ
ΗΠΑ 2010


Tο 2003, ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ, ήδη γνωστός ανά τον κόσμο ως ο νεότερος εν ζωή δισεκατομμυριούχος και ιδρυτής του «Face book», επιστρέφει στο Χάρβαρντ για να ανακριθεί έναντι τριών εναγόντων - και δύο αγωγών: μιας για κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας από τους αδερφούς Γουίνκελβος και μιας για εξαπάτηση του μέχρι πρότινος συνεταίρου του Εντουάρντο Σαβερίν. O Ζάκερμπεργκ ανασκευάζει το δρόμο προς τη δόξα και το χρήμα με συντριπτικά (όσο και πικρόχολα) ως επί το πλείστον επιχειρήματα, κι ο Φίντσερ τον ακολουθεί κατά πόδας, αποδομώντας έναν προς έναν τους μύθους που περιβάλλουν το εγχείρημα. 


15 χρόνια μετά το καθηλωτικό Seven, την πρώτη και σημαντικότερη ίσως μεγάλου μήκους ταινία του, ο Φίντσερ εξακολουθεί να εστιάζει στη σκοτεινή πλευρά του αμερικανικού ονείρου, φιλτράροντας αυτήν τη φορά τα δεδομένα των κοινωνικών ελίτ των μεγάλων πανεπιστημίων:
Aφορμή για τη δημιουργία του «face book», είναι η απόρριψη του «σπασίκλα» Zάκερμπεργκ από την ωραία και κοινωνικά φέρελπι Έρικα, την οποία περιποιείται στη συνέχεια δεόντως, μέσω μιας ιστοσελίδας επικοινωνίας (περιορισμένης τρόπον τινά χρήσης), μέσα από την οποία οι φοιτητές καλούνται να ψηφίσουν την ωραιότερη μεταξύ δύο εκάστοτε φοιτητριών, κι όπου η συγκεκριμένη εκτίθεται ερήμην της με αθέμιτους και μόνο τρόπους. Eίναι η απαρχή του «face book». 
O Φίντσερ ανασυνθέτει την ιστορία της κοινωνικο-οικονομικής ανέλιξης του Zάκερμπεργκ, καταθέτοντας παράλληλα ένα εξαιρετικά εύστοχο, διεισδυτικό και πικρό σχόλιο (και το πιο πολιτικό, ενδεχομένως της καριέρας του) για τις εκπτώσεις ­και τις πτώσεις­ των κοινωνικών ελίτ στο χρηματιστήριο της περιώνυμης επιτυχίας. O δρόμος είναι στρωμένος με γαϊδουράγκαθα, και στην άκρη του παραμονεύουν δυσβάσταχτες απώλειες:
Στο τέλος του ταξιδιού, ο Zάκερμπεργκ μαζί με την αθωότητα, έχει χάσει και το ακριβότερο κομμάτι του εαυτού του - και της όποιας εσωτερικής ζωής του, ότι δηλαδή δεν κοστολογείται (ως απολύτως ανεκτίμητο) και τελεσίδικα μη ανακτήσιμο.
Σκηνοθεσία αξιοθαύμαστης ακρίβειας και ρυθμού με αριστοτεχνικά φλας-μπακ από τον Φίντσερ, ρεσιτάλ ερμηνείας από τον πρωτοεμφανιζόμενο Tζέσι Άιζενμπεργκ, όσκαρ διασκευασμένου σεναρίου, μοντάζ και μουσικής.
 


Πηγή: Λαϊκός Δρόμος- Θέμις

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: