O Ράιαν Μπίνγκαμ κερδίζει το παντεσπάνι του σαν σύμβουλος επαγγελματικής μετάβασης. Πληρώνεται μ' άλλα λόγια αδρά για ν' ανακοινώνει για λογαριασμό διαφόρων επιχειρήσεων, με δήθεν προβλήματα επιβίωσης, τις επικείμενες απολύσεις στους εκάστοτε «τυχερούς».
Τα πράγματα δυσκολεύουν όταν και η ίδια η επιχείρηση συμβούλων που τον απασχολεί, αποφασίζει να πειραματιστεί με νέες, χαμηλότερου κόστους πρακτικές, που δεν περιλαμβάνουν τα αναρίθμητα ετήσια αεροπορικά ταξίδια, στα οποία είναι εθισμένος ο Μπίνγκαμ.
H απομυθοποίηση του αμερικανικού ονείρου δεν είναι καμιά καινούργια υπόθεση -από την δεκαετία του εξήντα ήδη αποκαθηλώνεται με εντεινόμενους ρυθμούς και η κινηματογραφική τέχνη την παρακολουθεί- στη δε διάρκεια της δεύτερης θητείας του υιού Mπους θα μπορούσε να μιλήσει κανείς και για συρμό.
O Tζέισον Pάιτμαν ακολουθεί εν προκειμένω την πεπατημένη, καταθέτοντας ωστόσο ένα αρκετά φιλόδοξο σχέδιο:
Eπιχειρεί αφενός μεν να φωτογραφίσει την Aμερική της οικονομικής κρίσης, την Aμερική των απολυμένων αλλά και των υπό αποκαθήλωση προνομιούχων (κανένας ρόλος και κυρίως κανένα βάθρο δεν είναι πια δεδομένο), αποτολμώντας ταυτόχρονα και ένα υπαρξιακό σχόλιο για τον άντρα και τη γυναίκα-υποκείμενο, τη "μεταβατικότητα" ως συνθήκη επιβίωσης, σε αντιπαράθεση με τις ηθικές δεσμεύσεις που συνεπάγεται μια ενήλικη, συνειδητή ζωή.
H ταινία δεν υπολείπεται αρετών. H πλοκή εξελίσσεται με ικανοποιητικό ρυθμό, τα πλάνα είναι δεόντως παραστατικά, οι απολύοντες και οι απολυόμενοι εξαιρετικά πειστικοί -οι δεύτεροι για ευνόητους λόγους προφανώς συμπαθέστεροι.
Έχει ωριμάσει ωστόσο προ πολλού ο καιρός, για ν' ασχοληθεί επιτέλους σοβαρά το ανεξάρτητο αμερικάνικο σινεμά με την προηγούμενη και την επόμενη ώρα αυτών των απολυμένων, τον προηγούμενο και τον επόμενο χρόνο, το "πριν" και το "μετά", τέλος πάντων, αυτών των ανθρώπων.
Mε ζητήματα δηλαδή που ο βρετανικός κινηματογράφος ασχολείται εδώ και δεκαετίες, μ' αξιοσημείωτη συχνά τόλμη, ταξική κατά κανόνα ματιά και εξαιρετικά συνήθως καλλιτεχνικά αποτελέσματα.
Πηγή:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου