Τo «νέο» Λύκειο που παρουσίασε η επιστημονική ομάδα του Υπ. Παιδείας είναι το αναμενόμενο επιστέγασμα ενός σαθρού οικοδομήματος της γενικής εκπαίδευσης που δημιούργησε η εκπαιδευτική πολιτική των τελευταίων ετών. Ενός συστήματος που συρρικνώνεται κάθε χρόνο με την πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων και των συγχωνεύσεων / καταργήσεων σχολείων, αφήνει τους μαθητές και μαθήτριες χωρίς βιβλία και υποδομές, φορτώνει ολοένα και περισσότερα βάρη στους γονείς για τη μόρφωση των παιδιών τους, καθιερώνει ελαστικές εργασιακές σχέσεις, ενισχύει τις ανισότητες στη μόρφωση και αφήνει τους αποφοίτους χωρίς επαρκείς γνώσεις και επαγγελματικές προοπτικές.
Με το νέο Λύκειο τα παιδιά υποχρεώνονται από τη Β΄τάξη να κάνουν κρίσιμες επιλογές για το μέλλον τους επιλέγοντας έναν εξαιρετικά περιορισμένο επιστημονικό τομέα σε βάρος της γενικής μορφωτικής συγκρότησής τους. Μαθήματα που αφορούν βασικές φυσικές επιστήμες, σημαντικούς τομείς των κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών και την αισθητική καλλιέργεια των νέων δεν έχουν πια τη θέση τους στο «νέο» Λύκειο ή περιορίζονται σε «επιλογές».
Ταυτόχρονα, οι μαθητές/μαθήτριες εντάσσονται σε ένα κλίμα ενισχυμένου ανταγωνισμού, με πανελλαδικές εξετάσεις από τη Β΄ τάξη, που βαφτίζονται «ενδοσχολικές», γεγονός που θα επιφέρει διατήρηση -αν όχι διόγκωση- των φροντιστηρίων. Για την αντιμετώπιση αυτού του φαινομένου το Υπ. Παιδείας προτείνει τις «ασπιρίνες» των μαθημάτων εμβάθυνσης και το «ψηφιακό φροντιστήριο». Με όλα αυτά, η ενίσχυση των ταξικών φραγμών στη μόρφωση και η πρώιμη εγκατάλειψη του σχολείου καθίστανται αναπόφευκτες συνέπειες.
Σημειώνουμε, επίσης, ότι ο σχεδιασμός που προτείνεται είναι για μια ακόμη φορά ελλιπής, καθώς οι εξαγγελίες περιορίζονται στο γενικό Λύκειο και αγνοείται το «τεχνολογικό», ενώ βασικά θέματα του περιεχομένου σπουδών και της οργάνωσης του Λυκείου ουσιαστικά παραπέμπονται σε Προεδρικά Διατάγματα.
Από την πλευρά μας τονίζουμε ότι μια κυβέρνηση μεταβατικού χαρακτήρα, που συγκροτήθηκε με συγκεκριμένο έργο, να διεκπεραιώσει μια αντιλαϊκή πολιτική, δεν νομιμοποιείται να χειρίζεται θέματα όπως οι θεσμικές αλλαγές στη δομή και το περιεχόμενο της εκπαίδευσης.
Το Τμήμα Παιδείας του ΣΥΝ καλεί σε συνεχή αγώνα για μια συνολική, ριζική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση της γενικής εκπαίδευσης με βασικούς άξονες:
• Ενιαία 14χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση, ποιοτικά αναβαθμισμένη.
• Ενιαίο Λύκειο θεωρίας και πράξης, αποδεσμευμένο από τη διαδικασία των εισαγωγικών εξετάσεων, που θα συνδυάζει αρμονικά τη θεωρητική μόρφωση με την πρακτική δραστηριότητα και τη σύγχρονη τεχνολογία.
• Επαρκή και σύγχρονη δημόσια μεταλυκειακή τεχνική εκπαίδευση.
• Ελεύθερη πρόσβαση των αποφοίτων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Τμήμα Παιδείας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου