Σάββατο 26 Δεκεμβρίου 2009

ΚΑΤΟΛΙΣΘΗΣΗ ΣΤΑ ΤΕΜΠΗ-Κυβερνήσεις - μεγαλοεργολάβοι υπεύθυνοι για την τραγωδία


Βαρύτατες είναι οι ευθύνες τόσο της ιδιωτικής πολυεθνικής κοινοπραξίας που δεν έκανε τα απαραίτητα έργα για να αποτραπεί η θανατηφόρα κατολίσθηση στα Τέμπη, όσο και των κυβερνήσεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, που εδώ και ένα τουλάχιστον χρόνο έκαναν «τα στραβά μάτια», αφήνοντας ανεξέλεγκτους τους μεγαλοεργολάβους.Όπως αποκαλύπτεται, ακόμη και σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης που ψήφισαν από κοινού ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, ο ιδιωτικός όμιλος θα έπρεπε μέχρι το Μάρτη του 2009 να είχε πάρει τα απαραίτητα μέτρα (βαρείς αποβραχισμούς, τοποθέτηση πλεγμάτων κ.ά.), ύστερα βέβαια από την εκπόνηση σχετικών μελετών, για να αποτρέψει μια σειρά από κινδύνους που αφορούν την «ευστάθεια των πρανών», «τυχόν κατολισθήσεις» και απρόβλεπτα γεωλογικά φαινόμενα. Ωστόσο, ενώ οι μεγαλοεργολάβοι τηρούσαν με μαθηματική ευλάβεια τη σύμβαση ως προς την είσπραξη των - αυξημένων μάλιστα - διοδίων, δεν έκαναν κανένα ουσιαστικό έργο άρσης της επικινδυνότητας, θέτοντας σε κίνδυνο τη ζωή των οδηγών που διέσχιζαν όλο αυτό το διάστημα οδικά την κοιλάδα των Τεμπών.

Οι ίδιοι οι εκπρόσωποι του ιδιωτικού ομίλου ισχυρίζονται ότι πριν από 10 μήνες είχαν παραδώσει μια ολοκληρωμένη μελέτη επικινδυνότητας για την περιοχή των Τεμπών, η οποία εγκρίθηκε από τον «ανεξάρτητο» σύμβουλο του έργου, αλλά δεν εγκρίθηκε από το ΥΠΕΧΩΔΕ η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που τη συνόδευε, ώστε να προχωρήσει στα απαραίτητα έργα. Αυτός, όμως, ο ισχυρισμός διαψεύδεται από χτεσινή ανακοίνωση του υπουργείου Περιβάλλοντος, το οποίο επισημαίνει ότι η απαραίτητη περιβαλλοντική μελέτη υποβλήθηκε στο υπουργείο από τους μεγαλοεργολάβους στις 10 Δεκέμβρη 2009, δηλαδή μόλις έξι μέρες πριν αρχίσουν οι κατολισθήσεις, που προκάλεσαν το θάνατο ενός ανθρώπου και έκοψαν την Ελλάδα στη μέση!
Τα ερωτήματα βέβαια προκύπτουν αβίαστα: Οι υπεύθυνοι του ιδιωτικού ομίλου, μπορεί να ρίσκαραν τη ζωή χιλιάδων ανθρώπων για να μην καθυστερήσουν την κατασκευή των σηράγγων ή να διακόψουν την κυκλοφορία, με αποτέλεσμα να σταματήσουν και οι εισπράξεις των διοδίων, όμως οι αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες πού ήταν; Προφανώς τους σιγόνταραν...
Σοβαρές, όμως, ευθύνες υπάρχουν στους κυβερνώντες και για την ταλαιπωρία που υφίστανται χιλιάδες διερχόμενοι πλέον από τους υποβαθμισμένους και άθλιους εναλλακτικούς δρόμους. Και μάλιστα αυτό γίνεται και με τη βούλα των συμβάσεων παραχώρησης που ψήφισαν και τα δύο κόμματα. Ειδικότερα η σύμβαση προβλέπει ότι όσο διαρκεί η εκμετάλλευση της εθνικής οδού από τους μεγαλοεργολάβους δεν μπορεί να αναβαθμιστεί κανένας ανταγωνιστικός ως προς αυτή δρόμος, ώστε να μη λειτουργεί ανταγωνιστικά και τους μειώνει τα έσοδα!
Τα συμπεράσματα επομένως από όλη αυτή την ιστορία είναι τα εξής: Αποτελούν μύθο όλα αυτά τα επιχειρήματα ότι δήθεν η ιδιωτικοποίηση των οδικών αξόνων θα εξασφαλίσει την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών και θα προσφέρει ασφάλεια. Το μόνο που προσφέρει, όπως αποδεικνύεται, είναι περισσότερη κερδοφορία στα μονοπώλια και περισσότερα χαράτσια στο λαό. Μόνη λύση για το λαό είναι επομένως να παλέψει για την ανατροπή αυτής της πολιτικής που υποτάσσει τα πάντα στην κερδοφορία του μεγάλου κεφαλαίου, που μεταβάλλει ακόμη και τα δημόσια έργα σε ιδιωτικές κερδοφόρες επιχειρήσεις.


Πηγή:Ριζοσπάστης

Δεν υπάρχουν σχόλια: