Σάββατο 20 Νοεμβρίου 2010

Ιρλανδία: Ένα βήμα πριν τον μηχανισμό βοήθειας

Το κλιμάκιο της "τρόικας" στο Δουβλίνο δεν έχει ούτε ένα βλέμμα για τον ζητιάνο δίπλα του...
    Θέμα ημερών θεωρείται η ένταξη της Ιρλανδίας στον "μηχανισμό στήριξης" (πιθανότατα αυτό θα γίνει την ερχόμενη Τετάρτη), καθώς εντάθηκαν τις τελευταίες ώρες οι διαπραγματεύσεις με την Ε.Ε. και το ΔΝΤ. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο επίτροπος Όλι Ρεν ακύρωσε τη συμμετοχή του σε οικονομικό συνέδριο στη Φραγκφούρτη για να παραμείνει στις Βρυξέλλες.
    Την ίδια στιγμή, έδαφος κερδίζει η άλλη επιδίωξη της Γερμανίας, για τον ευρωπαϊκό μηχανισμό στήριξης με τη συμμετοχή και των ιδιωτών, δηλαδή των τραπεζών. Την πρόταση απηύθυνε επισήμως χθες η Ολλανδία, ενώ άλλο ένα βήμα προς αυτήν έκανε ο Έλληνας υπουργός Οικονομικών, Γ. Παπακωνσταντίνου, που παρευρέθη στο συνέδριο της Φραγκφούρτη


    Προσπαθώντας να αμβλύνει το αυστηρό ύφος απέναντι στα "κακά παιδιά" της ευρωζώνης και να χαμηλώσει τους τόνους της αντιπαράθεσης μαζί τους, η γερμανική κυβέρνηση ανακοίνωσε χτες ότι δεν πιέζει την Ιρλανδία να αποδεχθεί βοήθεια από τον μηχανισμό στήριξης της Ε.Ε. Ο Γερμανός κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέφεν Ζάιμπερτ τόνισε μάλιστα πως το Βερολίνο έχει "μεγάλη εμπιστοσύνη" στα σχέδια της κυβέρνησης του Δουβλίνου για την αντιμετώπιση της κρίσης.

    "Η Γερμανία υποστηρίζει την πολιτική της ιρλανδικής κυβέρνησης και έχει μεγάλη εμπιστοσύνη στις θαρραλέες μεταρρυθμίσεις που περιέχονται στο τετραετές οικονομικό πρόγραμμα το οποίο θα παρουσιαστεί στις αρχές Δεκεμβρίου", δήλωσε ο Ζάιμπερτ στη διάρκεια τακτικής συνέντευξης Τύπου. Σε ερώτηση αν η χώρα του έχει ζητήσει από την Ιρλανδία να αυξήσει τη φορολόγηση των εταιρειών, ο εκπρόσωπος δήλωσε πως αυτό είναι ένα θέμα που θα αποφασιστεί από την ιρλανδική κυβέρνηση.
    Σύμφωνα με τον διευθυντή του Ευρωπαϊκού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (FESF) Κλάους Ρέγκλινγκ, η αποστολή των εμπειρογνωμόνων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ) και του ΔΝΤ θα παραμείνει περίπου δύο εβδομάδες στην Ιρλανδία. Στη συνέχεια, αν το Δουβλίνο υποβάλλει επισήμως αίτημα βοήθειας, ο μηχανισμός θα ενεργοποιηθεί μόνο "στη βάση μιας εντολής που θα δοθεί ομόφωνα από το Eurogroupe", στο οποίο συμμετέχουν οι υπουργοί Οικονομικών της ζώνης του ευρώ. "Θα χρειαστούμε τότε πέντε με οκτώ ημέρες για να συγκεντρώσουμε τα κεφάλαια", διευκρίνισε ο πρόεδρος του FESF, προσθέτοντας ότι η βοήθεια, υπό τη μορφή δανείων μέσης διάρκειας πέντε ετών, θα αποδεσμεύεται σε δόσεις, στο πλαίσιο ενός προγράμματος δύο ως τριών ετών.

    Σε συνέντευξή του που δημοσιεύθηκε χτες στη γαλλική Monde, o Ρέγκλινγκ εμφανίστηκε καθησυχαστικός ως προς το ενδεχόμενο επέκτασης της κρίσης σε άλλες χώρες της ζώνης του ευρώ, όπως η Πορτογαλία και η Ισπανία.
    "Πάντα μπορούν να γράφονται τρομερά σενάρια, αλλά πρέπει να είμαστε ρεαλιστές", σημείωσε, υπογραμμίζοντας ότι η Λισσαβώνα "καταβάλλει ήδη προσπάθειες δημοσιονομικής σταθεροποίησης" και ότι η Ισπανία "έχει λάβει μέτρα που της έχουν επιτρέψει να μην είναι τόσο ευάλωτη".


    Στο μεταξύ, ο Ιρλανδός υπουργός Οικονομικών Μπράιαν Λένιχαν παραδέχθηκε χτες ότι η χώρα του "θα χρειαστεί σαφώς κάποια μορφή εξωτερικής βοήθειας" για να αντιμετωπίσει τα προβλήματα στον τραπεζικού τομέα. Ο επικεφαλής της κεντρικής τράπεζα της Ιρλανδίας Πάτρικ Χόνοχαν είχε δηλώσει νωρίτερα ότι το Δουβλίνο να λάβει δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ σε δάνεια. Ο Λένιχαν επιβεβαίωσε πως όντως η Ιρλανδία θα χρειαστεί ένα πολύ μεγάλο ποσό από το αποθεματικό του ευρωπαϊκού μηχανισμού στήριξης.


    Πηγή:www.avgi.gr

    1 σχόλιο:

    ΜΑΡΞΙΣΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ & ΠΡΑΞΗ είπε...

    Η ελληνική οικονομία έχει ήδη μπει σε τόσο βαθιά ύφεση που ακόμα και στο επίπεδο των προβλέψεων οι βελτιώσεις των δημοσιονομικών μεγεθών είναι εντελώς οριακές, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να γίνει εφικτή η αναστροφή της βασικής τάσης του χρέους.

    Τα έσοδα αναμένεται ν’ αυξηθούν κατά 10% (8,7% στον τακτικό προϋπολογισμό) με αυξήσεις των εμμέσων φόρων κοντά στο 12% και μείωση των άμεσων φόρων κατά 0,1% περίπου.

    Οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού αναμένεται να μειωθούν 7,8%: 12,2% μειώσεις των μισθών, 4% των συντάξεων, 11% στις δαπάνες υγείας και περίθαλψης. Απ’ την άλλη η εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους (τόκοι και χρεολύσια) αναμένεται ν’ αυξήσει 2% τις δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού.

    Τα δημοσιονομικά μέτρα του 2011 εντοπίζονται κατά κύριο λόγο στα έσοδα παρά στις δαπάνες. Η εξοικονόμηση των δαπανών δεν είναι καν 0,6% του ΑΕΠ (κατανάλωση γενικής κυβέρνησης 0,2%, “Καλλικράτης” 0,2% κλπ). Από τα έσοδα αναμένεται το 2,3% εν πολλοίς με αμφιλεγόμενα μέτρα (πρόστιμα αυθαιρέτων 0,2%, άδειες τυχερών παιγνιδιών 0,2%, αντικειμενικές αξίες 0,1%, νέος ΦΠΑ 0,4% κ.ά) με το 1,1% να αντιπροσωπεύει την απόδοση των μέτρων του 2010 (“carry over”). Επομένως, καμιά νέα εξοικονόμηση δεν έχει πραγματοποιηθεί στην ουσία.

    Τα έσοδα του 2011 αναμένονται να προέλθουν κυρίως από 9,4% στους έμμεσους φόρους ενώ στους άμεσους φόρους θα υπάρχει μείωση λόγω της ύφεσης. Μέσα στο 2011 η αύξηση των τόκων του χρέους αναμένεται να είναι 20%.

    Το έλλειμμα του 2011 σε σχέση με το 2009 αναμένεται να μειωθεί μόνο κατά 2 δις ευρώ. Παράλληλα είναι φανερό ότι υπάρχει μια δυναμική του χρέους που έχει εκτοξεύσει τα χρεολύσια ενώ οι αντικειμενικές δυνατότητες της φορολογίας έχουν εξαντληθεί. Τα δημοσιονομικά μέτρα τρέχουν πίσω από τα χρεολύσια και απλώς δεν επαρκούν.

    Το ερώτημα είναι πως είναι δυνατόν μέτρα της τάξης των 14 δις να αποδίδουν μόνο 2 δις στο έλλειμμα χωρίς να πάρουμε υπόψη το “carry over” και τις αλχημείες με τους λογαριασμούς. Για παράδειγμα, η μείωση των διάφορων αμφιλεγόμενων ειδικών λογαριασμών δεν έχει αποδώσει ούτε 1 δις ευρώ, ενώ ο πολυδιαφημισμένος “Καλλικράτης” αποδίδει όσο αποδίδουν τα πρόστιμα απ’ τα αυθαίρετα, αν κι’ εφόσον εισπραχθούν. Οι άμεσοι φόροι ήδη αναμένεται να μειωθούν κι’ αυτό δηλώνεται ρητά και κατηγορηματικά στον προϋπολογισμό. Ο μέσος όρος της συμμετοχής της φορολογίας εισοδήματος στα συνολικά φορολογικά έσοδα είναι περίπου 42%.

    Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) του 2010 υπολογίζεται σε 8,5 δις. Αν η “οριακή ροπή” για κατανάλωση, επένδυση κλπ είναι 0.9 αυτό σημαίνει ότι πρέπει να αποδώσουν (θεωρητικά) 7,6 δις μέσα στο 2011 και συνολικά 23 δις για την περίοδο 2010-2012. Που είναι αυτά τα 23 δις που πρέπει να αποδώσει το ΠΔΕ αν χρησιμοποιείται σωστά; Αντίθετα, ο Προϋπολογισμός αναφέρεται σε καθαρά έσοδα 35 εκ ευρώ (εκτιμώμενα) από το ΠΔΕ (Εισήγηση, σελ. 70).

    Επιπλέον το εθνικό σκέλος του ΠΔΕ μειώθηκε κατά 500 εκ ευρώ κατ’ απαίτηση του Μνημονίου (Ν. 3845/6-5-2010) –που σημαίνει μακροχρόνια απώλεια 5 δις για την ελληνική οικονομία.

    Αποδοχές, παροχές και συντάξεις έχουν μειωθεί σωρευτικά κατά 30% στην περίοδο 2009-2011 (πίνακας, σελ. 70 Εισήγησης).

    Ο Προϋπολογισμός μιλά για τις Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) αλλά δεν μας δίνει κανένα ποσοτικό στοιχείο.

    Ενώ τα χρεολύσια του μεσομακροπρόθεσμου χρέους ανέρχονται σε 28,1 δις, και του βραχυπρόθεσμου σε 18,5 δις, το δημόσιο έχει εξασφαλίσει από ομόλογα μόνο 420 εκ ευρώ! Το τρέχον έλλειμμα θα είναι πάνω από 21 δις. Μ’ αυτά τα δεδομένα η εξάρτηση από το Μνημόνιο είναι σαφής όπως είναι σαφές ότι το Μνημόνιο ήρθε για να μείνει τουλάχιστον για την επόμενη δεκαετία. Με βάση τον υπάρχοντα προσανατολισμό του ΠΔΕ, για ανάπτυξη δεν μπορεί να γίνει ούτε λόγος.

    ____________________________________________________________________
    ΜΑΡΞΙΣΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ & ΠΡΑΞΗ
    www.theorystudies.blogpspot.com