Σε πεδίο παρέμβασης διάφορων επιχειρήσεων, που έρχονται να «προσφέρουν» τάχα στους μαθητές για να αποκομίσουν στην πραγματικότητα οι ίδιες οφέλη, έχουν μετατραπεί τα τελευταία χρόνια τα σχολεία. Είτε εταιρείες, είτε ΜΚΟ, είτε η πολιτεία και η ΕΕ, με κοινό παρονομαστή την καλλιέργεια συγκεκριμένων συμπεριφορών στους μικρούς μαθητές, εφαρμόζουν διάφορα προγράμματα. Τέτοιοι φορείς μάλιστα «συνωστίζονται» το τελευταίο διάστημα στα σχολεία για να μάθουν λένε στα παιδιά να τρώνε υγιεινά...
Στο πλαίσιο της «Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης» - ένας όρος που γεννήθηκε για να βαφτίσει το μάρκετινγκ «προσφορά προς την κοινωνία» - η πολυεθνική «Lidl» ξεκινά στη Θεσσαλονίκη «πρόγραμμα υγιεινής διατροφής» με τίτλο «Ο κος Τι- Τρως πάει σχολείο». Πρόκειται για ένα πρόγραμμα επισκέψεων σε παιδικούς σταθμούς και δημοτικά σχολεία της Θεσσαλονίκης, στο τέλος των οποίων θα δίνεται σε κάθε μαθητή ένα κουτί γεύματος με μία σειρά προϊόντα. Το πρόγραμμα τελεί υπό την αιγίδα του Δήμου Θεσσαλονίκης και είναι χαρακτηριστικό ότι η οικονομική επιτροπή που το ενέκρινε, διαβιβάζει την απόφασή της προς το δήμαρχο «για να εκφράσει τις ευχαριστίες του στην παραπάνω δωρήτρια εταιρεία»...
Η «Lidl» δεν είναι βέβαια η πρώτη εταιρεία που βλέπει στα πρόσωπα των μαθητών σημερινούς αλλά και μελλοντικούς καταναλωτές και στα σχολεία ένα χώρο για φτηνή και αποδοτική διαφήμιση. Εδώ και δεκαετίες οι διαφημιστές επιλέγουν να απευθύνονται σε μικρές ηλικίες καθώς, παρά το ότι δεν έχουν δικά τους εισοδήματα, και καταναλώνουν και είναι ευάλωτες σε μηνύματα και καλλιέργεια προσδοκιών. Σήμερα, η διευρυνόμενη φτώχεια και το ανεκτικό έως και ενθαρρυντικό προς τις εταιρείες «νέο σχολείο», που χρόνια διαμορφώνεται, δημιουργούν γόνιμο έδαφος για τέτοιες κινήσεις. Οι οποίες καμία σχέση δεν έχουν με το μορφωτικό ρόλο του σχολείου, στοχεύουν στις συνειδήσεις και στην τσέπη και δεν έχουν θέση στη σχολική τάξη. Πρόκειται για κινήσεις που δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές λαϊκές ανάγκες, αλλά διαμορφώνουν κάλπικες «ανάγκες» από τις οποίες προκύπτει κέρδος για τις πολυεθνικές.
Ρεσιτάλ υποκρισίας
Με απόφαση του υπουργείου Παιδείας πρόσφατα ξεκίνησε το «σχέδιο προώθησης της κατανάλωσης φρούτων στα σχολεία» με επίσημο στόχο: Με τέσσερα μήλα, τέσσερα πορτοκάλια, τρία αγγουράκια και τρία σακουλάκια σταφίδα να βελτιώσουν τις διατροφικές συνήθειες των παιδιών και να μειώσουν τα ποσοστά παιδικής παχυσαρκίας!
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα του προγράμματος, στόχος είναι να εφαρμοστεί σε πιλοτική βάση στα δημόσια και ιδιωτικά δημοτικά σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αττικής και Θεσσαλονίκης. Την υλοποίησή του έχουν αναθέσει σε ιδιώτη (την εταιρεία Σπανός ΑΒΕΕΤ), η δαπάνη του ανέρχεται σε 2.221.083,00 ευρώ για φέτος και συγχρηματοδοτείται από την ΕΕ και την Ελλάδα.
Πέρα από την αρχική θετική εντύπωση που προκαλεί η οποιαδήποτε προσφορά, στην πραγματικότητα πρόκειται για ρεσιτάλ υποκρισίας. Είναι πρόκληση τόσο για την αγροτική παραγωγή που υποτίθεται ότι έρχεται να τονώσει - αφού η πολιτική κυβέρνησης και ΕΕ την ξεκληρίζει ωμά - όσο για τις διατροφικές συνήθειες των παιδιών που έρχεται να εξυγιάνει, τη στιγμή που η πολιτική τους έχει φέρει παιδιά σε σημείο να πηγαίνουν στο σχολείο νηστικά επειδή στο σπίτι τους δεν μπαίνουν χρήματα.
Πηγή: www.rizospastis.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου