ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ ΚΑΤΑΡΓΗΣΕΙΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΓΙΑ... ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ
Το υπουργείο Παιδείας έρχεται φέτος να σπάσει όλα τα ρεκόρ. Ενέκρινε το χαμηλότερο προϋπολογισμό μεταπολιτευτικά (2,75% του ΑΕΠ), ανακοίνωσε το μεγαλύτερο αριθμό συγχωνεύσεων σχολικών μονάδων την τελευταία 12ετία (1.933 σχολεία), περιέκοψε τη χρηματοδότηση των Σχολικών Επιτροπών κατά 60%... Και όλα αυτά με το σύνθημα «Ενώνουμε σχολεία, ενώνουμε δυνάμεις. Κάνουμε πράξη το "ισχύς εν τη ενώσει", ενώνουμε υποδομές, ενώνουμε εκπαιδευτικό δυναμικό, ώστε να έχουμε καλύτερα σχολεία παντού και για όλους». Η «Εποχή» εδώ και εβδομάδες έχει ανοίξει το θέμα των συγχωνεύσεων, καταργήσεων, υποβιβασμών σχολικών μονάδων. Σε αυτό το φύλλο θα εστιάσουμε στα σχολεία των οποίων οι συνενώσεις-καταργήσεις είναι εξόφθαλμα αντιπαιδαγωγικές: εσπερινά, διαπολιτισμικά, ειδικά και σχολεία απομακρυσμένων περιοχών.
ΣΧΟΛΕΙΑ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΑ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣΌταν οι ανάγκες πληθαίνουν, έρχονται περικοπές
Ειδικό ένθετο στα «Νέα» της περασμένης Δευτέρας ανέφερε αναλυτικά τα υπό συγχώνευση-κατάργηση σχολεία, περιλαμβάνοντας καταργήσεις διαπολιτισμικών και ειδικών σχολείων, κάτι που δεν επιβεβαιώνεται από το υπουργείο Παιδείας. Το ρεπορτάζ κάθε άλλο παρά ανακριβές ήταν, καθώς το υπουργείο μέχρι τελευταία στιγμή περιλάμβανε τα σχολεία αυτά στην τελική του πρόταση-απόφαση. Ωστόσο, τα απέσυρε –ύστερα από πιέσεις της ΟΛΜΕ, των εκπαιδευτικών και των γονιών- για να διαβουλευτεί αν θα τα επαναφέρει στον νέο «χάρτη των συγχωνεύσεων», που θα ολοκληρωθεί μετά το Πάσχα. Σε αυτόν θα συμπεριλάβει επίσης τα πειραματικά σχολεία, τα μουσικά και τα αθλητικά.
Ελάχιστα είναι τα σχολεία ειδικής αγωγής στην Ελλάδα, ενώ οι ανάγκες είναι πολύ περισσότερες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Αττική, με δυο μόλις σχολεία στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση για παιδιά με πολλαπλές αναπηρίες, το ειδικό Γυμνάσιο -Λύκειο Αθηνών στην Ηλιούπολη με 87 μαθητές και το ειδικό Γυμνάσιο -Λύκειο Ιλίου με 72 μαθητές. «Όχι μόνο δεν πρέπει να καταργηθούν οι ήδη υπάρχουσες, αλλά να ιδρυθούν τουλάχιστον δύο νέες σχολικές μονάδες για την Αττική», δηλώνει εκπαιδευτικός από το ειδικό Λύκειο Αθηνών «Οι ανάγκες είναι πολλαπλάσιες. Στην αρχή κάθε έτους απορρίπτουμε παιδιά, που μένουν εκτός εκπαιδευτικού συστήματος, γιατί δεν υπάρχουν αίθουσες».
«Τα παιδιά μας μετακινούνται με τα ειδικά σχολικά από τουλάχιστον 10 τουλάχιστον δήμους. Η μεταφορά τους δεν καλύπτεται από το υπουργείο αλλά από δωρεές. Πέρσι δεν μας έδωσαν τα χρήματα της Σχολικής Επιτροπής και φέτος δεν ξέρουμε ακόμα το ποσό της επιδότησης», συμπληρώνει ένας γονιός.
Καθώς φαίνεται, το υπουργείο με την κατάργηση των ειδικών σχολείων υιοθετεί τη λογική ένταξης των μαθητών στις σχολικές μονάδες, δηλαδή «τα μέσα θα ακολουθούν το μαθητή και δεν θα παραμένουν στη σχολική μονάδα». «Κάτι τέτοιο είναι πρακτικά ανέφικτο και θα οδηγηθούμε στον αποκλεισμό των παιδιών με αναπηρίες από την εκπαίδευση, αφού δεν υπάρχουν τα κονδύλια ώστε να υπάρξουν υποδομές και ανθρώπινο δυναμικό (ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, φυσιοθεραπευτές κ.τ.λ.) σε όλες τις σχολικές μονάδες» τονίζει φυσικοθεραπευτής από το σχολείο της Ηλιούπολης.
Οι γονείς και εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής δηλώνουν ότι θα αντισταθούν με όλες τους τις δυνάμεις στις καταργήσεις των ειδικών σχολείων. «Είναι φανερό ότι οι διαδικασίες της σχολικής ένταξης και ενσωμάτωσης βρίσκονται υπό διωγμό. Τη στιγμή που εκατοντάδες παιδιά όλων των ηλικιών βρίσκονται εκτός εκπαιδευτικού συστήματος, ο Πανελλήνιος Επιστημονικός Σύλλογος Ειδικής Αγωγής είναι απόλυτα αντίθετος στη διαδικασία κατηγοριοποίησης και ιατροποίησης των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών, καθώς και στην απόπειρα συρρίκνωσης, κατάργησης ή συγχώνευσης σχολικών μονάδων ειδικής αγωγής για να περιοριστεί το οικονομικό κόστος», σημειώνει ο πρόεδρος του ΠΕΣΕΑ, Μηνάς Ευσταθιού.
Οι μαθητές των διαπολιτισμικών σχολείων από την άλλη υπολογίζονται στους 800, μόνο στην Αττική. Τα σχολεία αυτά που λειτουργούν υπό πειραματική λογική, έχουν σκοπό την υποδοχή νεοεισερχόμενων αλλοδαπών μαθητών στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, την ομαλή ένταξή τους στην κοινωνία με τη συστηματική εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας, αλλά και την κατανόηση της μητρικής τους, καθώς σε αυτά τα σχολεία διδάσκονται 20 γλώσσες.
Η κατάργηση των ειδικών και διαπολιτισμικών σχολείων ούτε καν ως σκέψη δε θα έπρεπε να διατυπώνεται. Γιατί ένα κράτος που θέλει να θεωρείται προοδευτικό, οφείλει να παρέχει δωρεάν δημόσια εκπαίδευση όλων των βαθμίδων σε όλα τα μέλη της κοινωνίας του, μακριά από ρατσιστικά φαινόμενα κάθε είδους και φόβους «γκετοποίησης».
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ: Το μακρινό ταξίδι για το σχολείο
Με τη δικαιολογία ότι ορισμένα «σχολεία δεν εξασφαλίζουν τον απαιτούμενο αριθμό μαθητών για ουσιαστική εφαρμογή των κατευθύνσεων», η Α. Διαμαντοπούλου αποφασίζει και κλείνει εκατοντάδες σχολεία της περιφέρειας. Οι συγχωνεύσεις και καταργήσεις των σχολείων της περιφέρειας δημιουργούν πρόσθετα προβλήματα από αυτές των συστεγαζόμενων σχολείων στα αστικά κέντρα. Το μεγαλύτερο είναι η αύξηση των χιλιομετρικών αποστάσεων και το κλείσιμο νεόδμητων και λειτουργικών σχολείων στο όνομα της «λιτότητας». Πολλά σχολεία που συγχωνεύονται, απέχουν μεταξύ τους από 10 έως 25 χιλιόμετρα. Όσοι μαθητές, λοιπόν, ταξιδεύουν για παράδειγμα 5 χιλιόμετρα για να πάνε στο σχολείο τους, θα αναγκάζονται τώρα να καλύψουν 15 ή 30 χιλιόμετρα για να μεταφερθούν από χωριό σε χωριό. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο προϋπολογισμός για τη μεταφορά μαθητών για το 2011 είναι 180 εκατ. ευρώ ενώ το 2009, που δεν είχαν συγχωνευτεί τόσα σχολεία, άρα δεν είχαν αυξηθεί τόσο οι ανάγκες, ήταν 260 εκατ. ευρώ κι ωστόσο είχαν παρατηρηθεί πολλά προβλήματα και ελλείψεις.
Τρίκαλα: Η μεγαλύτερη πληγή
Στα Τρίκαλα, από τα 41 γυμνάσια και λύκεια συγχωνεύονται τα 12, από τα μεγαλύτερα ποσοστά συγχωνεύσεων πανελλαδικά (29,3%). «Οι μαθητές μάλλον θα αναγκάζονται να πηγαίνουν στο σχολείο με οτοστόπ ή να κοινωνικοποιούνται περιμένοντας το ΚΤΕΛ, αφού ο δήμος Τρικαίων χρωστά ήδη 2,5 εκατομμύρια ευρώ και δεν προβλέπεται να υπάρξει νέο κονδύλι για τη μεταφορά μαθητών», δηλώνει ο Βασίλης Ζυγούρης, εκπαιδευτικός και μέλος του ΔΣ της ΕΛΜΕ Τρικάλων. Σύμφωνα με τον Β. Ζυγούρη τα σχολεία που συγχωνεύονται είχαν συνεχώς αυξανόμενο αριθμό μαθητών και η υποδομή των κτιρίων ήταν άριστη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το Γυμνάσιο Ριζώματος Τρικάλων που συγχωνεύεται με το 4ο Γυμνάσιο Τρικάλων. «Τα παιδιά θα πρέπει να μετακινούνται καθημερινά προς την πόλη (14χλμ) εγκαταλείποντας ένα σχολείο πρότυπο μέσα σε 15 στρέμματα φυσικού περιβάλλοντος για ένα σχολείο πεπαλαιωμένο και χωρίς υποδομή». Γι’ αυτό το λόγο είναι έντονες οι αντιδράσεις των μαθητών και των γονιών, οι οποίοι κάλεσαν λαϊκές συνελεύσεις και έχουν καταλάβει τα σχολεία.
Χανιά: Στέλνουν τα παιδιά
σε ακατάλληλο κτίριο
Στην Κρήτη, από την άλλη, συγχωνεύονται –καταργούνται 69 σχολικές μονάδες από τις οποίες οι 65 είναι νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία. Παρότι το υπουργείο είχε δεσμευτεί ότι δεν θα συγχωνευτούν 4θέσια και άνω σχολεία, στα Χανιά συγχωνεύει το 4θέσιο δημοτικό σχολείο Καμισιανών με το 6θέσιο δημοτικό σχολείο Ταυρωνίτη. Το σχολείο βρίσκεται για 6η μέρα υπό κατάληψη από τους γονείς που απαιτούν τη μη συγχώνευσή του. «Πρόκειται για ένα σχολείο με 50 παιδιά, που θα πρέπει να μεταφερθεί 1,5χλμ μακριά, για να συγχωνευτεί με ένα 6θέσιο με 60 μαθητές. Το νέο σχολείο δεν πληροί καμία προϋπόθεση ασφάλειας ούτε έχει την κατάλληλη υποδομή, αφού διαθέτει 4 μόλις αίθουσες και μία ακόμα χωρισμένη με ενδιάμεση πόρτα. Αν συμβεί κάτι δεν υπάρχει έξοδος διαφυγής για τα παιδιά μας», σημειώνει ο Κώστας Γλεντουσάκης, πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων.
Πρέβεζα: Φρένο
στην αποκέντρωση
Στην Ήπειρο συγχωνεύονται-καταργούνται 49 δημοτικά σχολεία και 20 γυμνάσια-λύκεια. Παρατηρώντας τα 20 σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης βλέπουμε ότι οι χιλιομετρικές αποστάσεις είναι τεράστιες (15-25 χλμ). Ο εκλεγμένος στο Υπηρεσιακό Συμβούλιο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Δημήτρης Ντάνγκας, τονίζει: «Καταργώντας τα σχολεία Γοργόμυλου και Παναγιάς Πρέβεζας, οι μαθητές θα υποχρεώνονται να μετακινούνται 23 χιλιόμετρα για να πάνε σχολείο. Το υπουργείο βάζει φρένο στην αποκέντρωση, αφού όσα παιδιά μένουν σε χωριά ή θα εγκαταλείψουν το σχολείο ή θα πρέπει να μετακομίσουν στα αστικά κέντρα, για να μην αναγκάζονται να ταξιδεύουν 2 ώρες την ημέρα». «Οδηγούμαστε στην πλήρη ιδιωτικοποίηση των σχολείων με το “νέο σχολείο” της Διαμαντοπούλου και τη μετατροπή του διευθυντή σε μάνατζερ. Οι κτιριακές δομές είναι ανεπαρκείς, δημιουργούνται σχολεία μεγαθήρια, ενώ μειώνονται τα δικαιώματα των συλλόγων καθηγητών και γονέων και κηδεμόνων», συμπληρώνει ο Δ. Ντάνγκας. Ήδη δεκάδες σχολεία βρίσκονται υπό κατάληψη ενώ οργανώνονται κινητοποιήσεις και για την επόμενη βδομάδα. Το ζήτημα των συγχωνεύσεων δεν τελειώνει με την απόφαση του υπουργείου αλλά μόλις αρχίζει, αφού μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί δεν προτίθενται να το αφήσουν να περάσει.
Κλειστά λόγω συγχωνεύσεων
Ο κατάλογος των υπό κατάληψη σχολείων καθημερινά μεγαλώνει. Ενδεικτικά αναφέρουμε ορισμένα, προκειμένου να δούμε το κύμα αντιδράσεων που έχει εξαπλωθεί πανελλαδικά
Νηπιαγωγεία και Δημοτικά Σχολεία: Θρυλορίου Θράκης, Καμισιανών Κρήτης, Άνω Κώμης, Κάτω Κώμης, Πολυμύλου, Τρανοβάλτου (Κοζάνη), Αχλάδας και Σκοπού (Φλώρινα), Αμπελοκήπων (Καστοριά), Κνίδης και Βατολάκκου (Γρεβενά), Δολιανών (Αρκαδίας), Ψαριού, Κλημεντίου-Καισαρίου και Μουλκίου (Κορινθία), 17ο Καλαμάτας, 4ο Θέρμης (Θεσσαλονίκη)
Γυμνάσια - Λύκεια: 9ο και 12ο Ιλίου, Κουβαρά, 22ο Αθήνας, 61ο Αθήνας, 5ο Εσπερινό, 2ο Ιλίου, Μοχού, Τυλίσου και Τεφελίου (Ηράκλειο Κρήτης), Τρανοβάλτου, Εράτυρας, Άνω Κώμης και Τσοτυλίου (Κοζάνη), Βαρικού (Φλώρινα), Κιβωτού (Γρεβενά), Τσαριτάνης, Γόνων και Μακρυχωρίου (Λάρισα), Καρδιτσομαγούλας, Ιτέας και Λεονταρίου (Καρδίτσα), Ευξεινούπολη και Πτελέου (Μαγνησία), Νεοχωρίου και Μυρτιάς (Ηλείας), Καλυβιών (Αιτωλοακαρνανίας), 7ο ΕΠΑΛ Πάτρας, Πολυδρόσου (Φωκίδα), 1ο και 2ο Λύκειο Σύρου, Διαβολιτσίου Καλαμάτας, Αγίου Δημητρίου (Αργολίδας) και Ξηροκαμπίου (Λακωνίας), 1ο και 3ο Θέρμης, 2ο Λύκειο, ΕΠΑΛ Επανομής, 1ο Λαγκαδά, 12ο και 16ο Ξηροκρήνης και 1ο Χαλκηδόνας (Θεσσαλονίκη).
ΕΣΠΕΡΙΝΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
Αποκλείονται οι εργαζόμενοι μαθητές από την εκπαίδευση
Εν μέσω πολιτικού και οικονομικού αναβρασμού που επικρατεί στην ελληνική κοινωνία, η υπουργός Παιδείας προκαλεί για ακόμα μία φορά με τις ανακοινώσεις για τις συγχωνεύσεις ,αλλά και τις συνακόλουθες καταργήσεις των εσπερινών γυμνασίων και λυκείων. Τονίζοντας μάλιστα πως χωρίς συγχωνεύσεις δεν θα μπορέσει να αναπτυχθεί επιτυχώς το νέο πρόγραμμα.
Με μία γενική ματιά σε όλη την επικράτεια συναντά κανείς 12 υπό συγχώνευση εσπερινά γυμνάσια και 6 λύκεια. Παίρνοντας, λοιπόν, ως παράδειγμα το Εσπερινό Γυμνάσιο Παραμυθιάς που συνενώνεται με το αντίστοιχο σχολείο της Ηγουμενίτσας, οι μαθητές χρειάζεται μετά την εργασία τους, να διανύσουν 29,6 χιλιόμετρα, με την προϋπόθεση να διαθέτουν μέσο μεταφοράς γιατί οι συγκοινωνίες δεν εξυπηρετούν μετά τις μεσημεριανές ώρες. Ας μην αναφερθούμε καλύτερα στους 28.000 εργαζομένους που οδηγούνται είτε σε αποσπάσεις και μετατάξεις, είτε σε παραιτήσεις.
Συνολικά σε όλη την Αττική συγχωνεύονται 14 εσπερινά γυμνάσια και λύκεια. Είναι σημαντικό δε να αναφέρουμε ότι τα έξι από αυτά βρίσκονται στο κέντρο της Αθήνας, ενώ τα δύο (5ο Γυμνάσιο και Λύκειο Αθηνών) συστεγάζονται σε κοντέινερ κάτω από πραγματικά δύσκολες συνθήκες στην Ακαδημίας Πλάτωνος. Μιλήσαμε με τον διευθυντή του 8ου Εσπερινού Γυμνασίου, που βρίσκεται στην οδό Κωλέττη στα Εξάρχεια, ο οποίος μας ανέδειξε τις πλευρές του προβλήματος. Με ολοφάνερη δυσαρέσκεια ο διευθυντής χαρακτήρισε τη συνένωση του σχολείου του με το 6ο ,που βρίσκεται στην οδό Σάμου, «έγκλημα». «Εδώ φοιτούν άτομα από 15 έως 90 ετών! Υπάρχουν άνθρωποι που για διάφορους λόγους δεν κατάφεραν να πάρουν το απολυτήριο στην ώρα τους και μετά την εργασία τους σπεύδουν να παρακολουθήσουν τα μαθήματα. Υπάρχει μεγάλος αριθμός αλλοδαπών μαθητών, που δεν γνωρίζουν καλά τη γλώσσα. Γι’ αυτό είναι αναγκαίο να υπάρχει μικρός αριθμός μαθητών ανά τμήμα. Με τις συγχωνεύσεις αυτές κάθε άλλο παρά διευκολύνεται το έργο των δασκάλων. Το σχολείο μας πέραν του ότι είναι μια πηγή γνώσης και πολιτισμού, βρίσκεται σε τοποθεσία που εξυπηρετεί όλους τους εργαζόμενους μαθητές». Αξίζει να σημειωθεί πως το νέο σχολείο θα τοποθετηθεί στην οδό Πρασσά και Βαλτετσίου μακριά και από τα δύο σχολεία, γεγονός που καθιστά δύσκολη την πρόσβαση των μαθητών.
Σε συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου προ ενός μηνός είχε δημιουργηθεί ένταση από το σύλλογο εκπαιδευτικών και την Ομοσπονδία Γονέων Αθήνας, όταν η συζήτηση δεν προχωρούσε σχετικά με τις συγχωνεύσεις. Η Νέλλη Παπαχελά (αρμόδια αντιδήμαρχος παιδείας) και ο Γ. Καμίνης επισήμαναν ότι οι αποφάσεις του υπουργείου θα προωθούνταν στις 7 δημοτικές κοινότητες, οι οποίες θα εξέφραζαν τις απόψεις τους και η τελική απόφαση θα λαμβανόταν από το δημοτικό συμβούλιο, αλλά τελικά η Α. Διαμαντοπούλου αγνόησε όσες αρνητικές αποφάσεις δημοτικών συμβουλίων είχαν παρθεί, καθώς και τον δήμο Αθηνών που είχε ζητήσει παράταση, δημοσιεύοντας την περασμένη Κυριακή το βράδυ την τελική πρόταση-απόφαση.
Πηγή: www.epohi.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου