Κυριακή 19 Σεπτεμβρίου 2010

«Πρώτα ο μαθητής» ... χωρίς δάσκαλο και με 30άρια τμήματα!

Όπως συναντιούνται στις κινητοποιήσεις (φωτό από τη συγκέντρωση στο υπουργείο Παιδείας στις 7 Σεπτέμβρη) έτσι να συναντηθούν στον αγώνα μέσα σε κάθε σχολείο οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς, οι μαθητές

Mόλις πρόσφατα η υπουργός Παιδείας, ξεκαθάρισε τον τρόπο με τον οποίο η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ θα διαχειριστεί την καπιταλιστική κρίση στο χώρο της παιδείας. Παραδέχθηκε λοιπόν, ότι η καπιταλιστική κρίση θα χτυπήσει τα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών της λαϊκής οικογένειας.
Η παραδοχή αυτή σχετίζεται με την απόφαση του υπουργείου Οικονομικών να περικόψει κατά 12% τις πιστώσεις του προϋπολογισμού σε όλα τα υπουργεία με το Πρόγραμμα Σταθερότητας και το Μνημόνιο όπου ρητά αναφέρεται η σημαντική μείωση των προσλήψεων εκπαιδευτικών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, με στόχο να μειώσουν ριζικά τους μόνιμους διορισμούς για την περίοδο 2011-2012.

Στο όνομα λοιπόν της αντιμετώπισης των ελλειμμάτων και εφαρμόζοντας κατά γράμμα τις επιταγές πλουτοκρατίας, η κυβέρνηση ανακοίνωσε τη μείωση των διορισμών κατά 50%, προχωρώντας σε 2.700 μόνιμους διορισμούς σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, τη στιγμή που οι «πρόωρες» συνταξιοδοτήσεις είναι 12.000 και περισσότεροι από 8.000 οι απολυμένοι αναπληρωτές και ωρομίσθιοι. Την ίδια στιγμή, ο αριθμός των μαθητών στα δημόσια σχολεία αυξάνεται, λόγω της αδυναμίας των οικογενειών τους να ανταποκριθούν στα δίδακτρα των ιδιωτικών σχολείων. Ετσι, τα κενά διαμορφώθηκαν σε πάνω από 20.000 και αυτή τη στιγμή είναι περίπου 5.000, ενώ οι διορισμοί ωρομισθίων και αναπληρωτών γίνονται με δόσεις και οι χαμένες διδακτικές ώρες ανυπολόγιστες.
Το καρότο... και το μαστίγιο
Η κυβέρνηση γνωρίζοντας το μπάχαλο που δημιουργεί στην εκπαίδευση χρησιμοποιεί τη λογική του καρότου και του μαστιγίου για να προλάβει τις αντιδράσεις.
Απ' τη μια, προσπαθεί να καθησυχάσει μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς αναδεικνύοντας ως μείζον ζήτημα την επιστροφή αποσπασμένων εκπαιδευτικών, ενώ μιλά για κάλυψη των κενών με περίπου 15.500 αναπληρωτές. Κάνει φιέστες για τη λειτουργία των 800 ολοήμερων σχολείων, καλώντας τους διευθυντές αυτών των σχολείων να αναλάβουν το «βρώμικο» ρόλο για το σπάσιμο του ενιαίου χαρακτήρα της εκπαίδευσης και το βάθεμα της ταξικότητας στα σχολεία.
Απ' την άλλη, πιέζει τους συλλόγους διδασκόντων, ώστε να γίνει σύμπτυξη τμημάτων σε κάθε σχολείο, να λειτουργήσουν τάξεις με 27 και 30 μαθητές, ενώ εκεί που υπάρχει έλλειψη κτιριακής υποδομής έχουμε σχολεία με τάξεις 35 και 37 μαθητών! Με αυτό τον τρόπο η κυβέρνηση θέλει να υλοποιήσει τους στόχους για μείωση προσλήψεων εκπαιδευτικών, την αλλαγή των εργασιακών τους σχέσεων, μπροστά και στο σχέδιο «Καλλικράτης» για τη νέα διοικητική δομή της χώρας. Επιπλέον, σχεδιάζει με μια σειρά συμπληρωματικών μέτρων (μετακινήσεις εκπαιδευτικών από τη δευτεροβάθμια στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, από σχολείο σε σχολείο, από νομό σε νομό, κατάργηση της ΠΔΣ κ.ά.)να σαρώσει κάθε μορφωτικό δικαίωμα.
Παράλληλα, υπενθυμίζει στους διευθυντές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και στους εκπαιδευτικούς, ότι στα καθήκοντά τους είναι η προώθηση του σχολείου της αγοράς και η καταστολή των μαθητικών αγώνων. Εξάλλου, αυτό ορίζει ο νόμος για την «αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας και του εκπαιδευτικού».
Ιδιαίτερο μένος όμως δείχνει στους μαθητές. Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, γνωρίζοντας «τι έρχεται» και σε μια προσπάθεια να προλάβει το κύμα ανυπακοής, απειλεί ανοιχτά τους μαθητές, τονίζοντας ότι δε θα δεχθεί καμία «ανομία» και κανένα κύμα καταλήψεων στα σχολεία.
Τραγικές οι επιπτώσεις αυτών των μέτρων
1. Η υποβάθμιση της παιδαγωγικής διαδικασίας θα είναι «ένα το κρατούμενο», καθώς ένας εκπαιδευτικός θα κληθεί να διδάξει σε τριάντα μαθητές όπως ίσχυε στις αρχές της δεκαετίας του 70', αδυνατώντας να σταθεί δίπλα στο παιδί, να αντιμετωπίσει τα μαθησιακά και ψυχολογικά του προβλήματα. Η λειτουργία τμημάτων με 30 μαθητές θα επιφέρει μείωση του παιδαγωγικού αποτελέσματος και υποβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, με απλά λόγια δεν θα μπορεί να γίνει σωστό μάθημα.
Η σύγχρονη παιδαγωγική και μορφωτική ανάγκη επιβάλλει 15 μαθητές στα τμήματα νηπίων, προνηπίων και στις Α΄ και Β΄ Δημοτικού, αναλογία 1 προς 20 στις τάξεις των άλλων βαθμίδων και 10 μαθητές στην τάξη και στο εργαστήριο αντίστοιχα στις κατευθύνσεις και στα ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ.
2. Με τα μέτρα αυτά ανατρέπονται παραπέρα οι εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών και το ωράριό τους. Θα υπάρξουν πιέσεις για υπερωρίες στους μονίμους, υπεραριθμίες και περιπλανήσεις όσων περισσεύουν, σε δυο και τρία σχολεία. Ο στόχος προφανής. Η διεύρυνση της ωρομισθίας, που έντεχνα φέτος ονομάστηκε «αναπλήρωση μειωμένου ωραρίου»Δηλαδή, εργαζόμενοι εκπαιδευτικοί με δικαιώματα ωρομισθίου και υποχρεώσεις αναπληρωτή. Επομένως, η οργανικότητα των θέσεωνδεν κατακερματίζεται απλά, αλλά μπαίνει σε τροχιά κατάργησης ενόψει της εξαγγελλόμενης αποκέντρωσης του «Καλλικράτη» και της διαφημιζόμενης άρσης της μονιμότητας.
3. Σε ό,τι αφορά τα ζητήματα υγιεινής και ασφάλειας των μαθητών. Η έλλειψη χώρων δε θα επιτρέπει την τήρηση των αποστάσεων μεταξύ των μαθητών, ώστε να περιοριστούν φαινόμενα π.χ. διασποράς ασθενειών (αποστάσεις που το ίδιο το υπουργείο είχε επιβάλλει την περασμένη χρονιά). Για ποιο λόγο δε θα ισχύσουν φέτος οι γενικότερες ανάγκες υγιεινής και ασφάλειας των μαθητών, δε δίνεται καμιά απάντηση.
Καμία ανοχή - καμία αναμονή. Δράση τώρα με το ΠΑΜΕ
Ζητούμενο είναι όλοι οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς και οι μαθητές σε όλα τα σχολεία να πάρουν θέση, να αντισταθούν στην πράξη σε μια τέτοια πολιτική.
  • «Δε διδάσκουμε σε τάξεις των 30 μαθητών».
Να συνεδριάσουν τα ΔΣ των ΕΛΜΕ, των Συλλόγων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, οι Σύλλογοι Διδασκόντων και μέσα από τις συλλογικές αποφάσεις αυτών των φορέων να απειθαρχήσουν και να αρνηθούν να διδάξουν στα 27άρια και 30άρια τμήματα. Οι σύλλογοι διδασκόντων πρέπει να υπερασπιστούν τον πραγματικό παιδαγωγικό τους ρόλο. Να αρνηθούν να συνθλίψουν και να στοιβάξουν τα μορφωτικά δικαιώματα, τις ψυχές και τα όνειρα των μαθητών τους στα αντιπαιδαγωγικά 30άρια τμήματα. Να αρνηθούν να αναλάβουν τις υποχρεωτικές υπερωρίες που έτσι κι αλλιώς θα είναι απλήρωτες. Να διεκδικήσουν να γίνουν τώρα πρόσθετοι μόνιμοι διορισμοί που να καλύπτουν όλα τα κενά.
  • «Δε στέλνουμε τα παιδιά μας στα 30άρια τμήματα».
Οι Σύλλογοι Γονέων να συνεδριάσουν άμεσα στη βάση της απόφασης της ΑΣΓΜΕ και να εξειδικεύσουν τα επόμενα βήματά τους στην ίδια κατεύθυνση. Οταν οι νόμοι τους και οι αποφάσεις τους θάβουν το παρόν και το μέλλον των μαθητών, είναι καθήκον και υποχρέωση όλων μας να δείξουμε ανυπακοή, να μη συναινέσουμε στους σχεδιασμούς τους. Θα 'ναι μεγάλη δύναμη οι αγωνιστικές αποφάσεις των συλλόγων γονέων και κηδεμόνων. Δεν υπάρχει άλλος δρόμος από το να διεκδικήσουμε με αξιοπρέπεια τη ζωή που στερούν από μας και τα παιδιά μας.
  • «Δε μπαίνουμε για μάθημα σε 30άρια τμήματα».
Τα 5μελή και 15μελή μαθητικά συμβούλια να συνεδριάσουν και να αποφασίσουν.Κόντρα στην απαξίωση των μαθητικών συμβουλίων που χρόνια τώρα μεθοδεύουν οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ-ΝΔ.
Τώρα είναι η ώρα της κοινής δράσης, της συμμαχίας εργαζομένων γονιών - εκπαιδευτικών - μαθητών, για την ανατροπή αντιλαϊκής πολιτικής, για την παιδεία και την κοινωνία των λαϊκών αναγκών. Είναι ευκαιρία να αναπτυχθεί μαζική δράση, να αυξηθεί η συμμετοχή στις διεργασίες του κινήματος, με αύξηση της συμμετοχής στις Γενικές Συνελεύσεις τόσο των συλλόγων εκπαιδευτικών, όσο και των συλλόγων γονέων και κηδεμόνων, να σφυρηλατηθεί η κοινή δράση με τα ταξικά σωματεία, τα 5μελή και 15μελή μαθητικά συμβούλια.
Στον πόλεμο τους απαντάμε με το ΠΑΜΕ. Πόλεμος ταξικός για να πληρώσει την κρίση η πλουτοκρατία. Για την παιδεία και την κοινωνία των σύγχρονων λαϊκών αναγκών.

της Ολυμπίας ΚΥΖΙΛΗ
Μέλος της Πανελλαδικής Γραμματείας Εκπαιδευτικών του ΠΑΜΕ
ΠΗΓΗ: www.rizospastis.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: