Σάββατο 13 Μαρτίου 2010

ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΥΠΟΒΡΥΧΙΑ- Φεσώνουν το λαό για χάρη των πολυεθνικών



Στην επιφάνεια βγαίνουν τα ανταλλάγματα που συμφωνήθηκαν στη συνάντηση Παπανδρέου - Μέρκελ
Ένα από τα υποβρύχια που παραλαμβάνει η ελληνική κυβέρνηση, στα Ναυπηγεία του Σκαραμαγκά
Οι συμφωνίες και τα ανταλλάγματα που δόθηκαν πίσω από τις κλειστές πόρτες στις συναντήσεις του Ελληνα πρωθυπουργού με τη Γερμανίδα καγκελάριο και τους προέδρους της Γαλλίας και των ΗΠΑ, βγαίνουν σιγά σιγά στην επιφάνεια.
Λιγότερο από μια εβδομάδα μετά τη συνάντηση Μέρκελ - Παπανδρέου, η κυβέρνηση έκλεισε χτες με συνοπτικές διαδικασίες την υπόθεση της αγοράς των υποβρυχίων, στην οποία εμπλέκεται η γερμανική πολυεθνική «Thyssen Krupp», ιδιοκτήτρια μέχρι πρότινος των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά.

Βάσει της συμφωνίας, η κυβέρνηση παραλαμβάνει το υποβρύχιο που «γέρνει», τα τρία που είναι υπό κατασκευή στο Ναυπηγείο Σκαραμαγκά και παραγγέλνει επιπλέον δύο καινούρια, ανεβάζοντας το αρχικό τίμημα του προγράμματος από τα 2,85 δισ. ευρώ στα 4 δισ. ευρώ περίπου! Ταυτόχρονα, ανοίγει η όρεξη της νέας ιδιοκτησίας των Ναυπηγείων για την ανάληψη του εκσυγχρονισμού των φρεγατών τύπου «ΜΕΚΟ 200».
Μέσα σε 12 ώρες, τη νύχτα της Πέμπτης και το πρωί της Παρασκευής, συνεδρίασαν εκτάκτως το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο, το Συμβούλιο Αρχηγών Γενικών Επιτελείων και ακολούθως το ΚΥΣΕΑ (διά περιφοράς), για να επικυρώσουν ειλημμένες κυβερνητικές αποφάσεις και δεσμεύσεις.
Με αυτόν τον τρόπο, εξασφαλίζεται τόσο το δώρο, στη γερμανική εταιρεία (Thyssen Krupp), όσο και το πανωπροίκι στην εταιρεία του Αμπού Ντάμπι («Abu Dhabi Mar» - ADM), που αγόρασε από τους Γερμανούς το 75% των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Η σύμβαση αναμένεται να υπογραφεί την επόμενη Πέμπτη.



Η συμφωνία του αίσχους
Τις αμέσως επόμενες ημέρες, η «Thyssen Krupp» θα εισπράξει 540 εκατ. ευρώ, τα οποία είναι «υπόλοιπο» από τη σύμβαση των τεσσάρων αρχικών υποβρυχίων τύπου «214». Συμφωνήθηκε ακόμα χρονοδιάγραμμα πληρωμών σε βάθος εννέα περίπου χρόνων, «με επιβάρυνση του Ελληνικού Δημοσίου που δεν υπερβαίνει τα 200 εκατ. το χρόνο για όλο το πρόγραμμα των υποβρυχίων».
Συγκεκριμένα, υπήρχαν δύο συμβάσεις για την κατασκευή 4 νέων υποβρυχίων τύπου «214» και τον εκσυγχρονισμό 3 παλαιών υποβρυχίων τύπου «209», με συνολικό προϋπολογισμό περίπου 2,850 δισ. ευρώ. Το Ελληνικό Δημόσιο είχε καταβάλει, μέχρι τη στιγμή της καταγγελίας των συμβάσεων από τη γερμανική πλευρά (Σεπτέμβρης 2009), το ποσό των 2,330 δισ. ευρώ, χωρίς να έχει παραλάβει τίποτα! Απέμενε προς πληρωμή το ποσό των 806 εκατ. ευρώ.
Ως προς το πρόγραμμα κατασκευής νέων υποβρυχίων τύπου «214» η ελληνική πλευρά παραλαμβάνει το πρώτο υποβρύχιο, το «Παπανικολής», αυτό που έχει κατασκευαστεί από την εταιρεία HDW στο Κίελο (το περιβόητο υποβρύχιο που «έγερνε»), με την προοπτική να το μεταπωλήσει σε τρίτη χώρα «με την εμπορική μεσολάβηση» της «Abu Dhabi Mar».
Παράλληλα, παραγγέλνονται δύο ακόμα υποβρύχια τύπου «214» σε αντικατάσταση των δύο υποβρυχίων τύπου «209» που τελικά δεν εκσυγχρονίζονται «επειδή τώρα πλέον είναι ασύμφορη η κατασκευή νέων υποβρυχίων τύπου "209"» με προκαθορισμένη τιμή «χωρίς μελλοντικές προσαρμογές», 500 εκατ. ευρώ το ένα, δηλαδή συνολικά ένα δισ. ευρώ. Ετσι, από το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού παλαιών υποβρυχίων τύπου «209» παραλαμβάνεται το πρώτο του προγράμματος, το υποβρύχιο το «Ωκεανός», που είναι ήδη έτοιμο.
Με την παρούσα συμφωνία το Ελληνικό Δημόσιο στην ουσία παραιτείται και από τη διεκδίκηση ποινικών ρητρών, ύψους 400 εκατ. ευρώ σε βάρος της γερμανικής εταιρείας.
Στον αέρα οι εργαζόμενοι
Στο μεταξύ στον αέρα παραμένουν οι θέσεις εργασίας και τα εργασιακά δικαιώματα των 1.400 εργαζομένων του ναυπηγείου καθώς η ADM φέρεται να εμμένει στην αξίωσή της για 400 απολύσεις. Αυτό που διαρρέεται στους εργαζόμενους είναι ότι γίνονται διαπραγματεύσεις μεταξύ της κυβέρνησης και των πολυεθνικών, ώστε οι απολύσεις να ξεκινήσουν μετά από ένα χρόνο. Αγνωστο παραμένει πότε θα πληρωθούν και τι θα γίνει με τους 160 εργαζόμενους του τμήματος τροχαίου υλικού, οι οποίοι έχουν να δουν μισθό εδώ και 11 μήνες!

Δεν υπάρχουν σχόλια: