Σάββατο 27 Φεβρουαρίου 2010

Ολυμπιακή-Aegean:Kαλός ή κακός ο ανταγωνισμός κύριε Βγενόπουλε;


thumb
Με τα όσα έχουν δηλώσει την εποχή που είχαν βάλει στο μάτι την Ολυμπιακή οι… κύριοι των ελληνικών αιθέρων Βασιλάκης (Aegean) καιΒγενόπουλος (Olympic Air), θα μπορούσε να θεμελιωθεί διδακτορική διατριβή για τις «βλαβερές συνέπειες των μονοπωλίων και τις ευεργετικές (για το κοινωνικό σύνολο) συνέπειες του ανταγωνισμού». Τελικά, απ’ ό,τι φαίνεται, και για τους εν λόγω αξιότιμους Έλληνες επιχειρηματίες καλός είναι ο ανταγωνισμός, ακόμη καλύτερες όμως είναι οι μονοπωλιακές πρακτικές, αν μπορούν να τις επιβάλουν προς το συμφέρον τους.
Η είδηση των τελευταίων ημερών που μιλά για την κινηματογραφική ταχύτητα με την οποία οι δύο (Βασιλάκης - Βγενόπουλος) «ορκισμένοι εχθροί» των ελληνικών αιθέρων οδεύουν προς συνεργασία και συγχώνευση, μας υποχρεώνει να προχωρήσουμε σε μια έκκληση - ερώτημα: Παιδιά… οργανωθείτε και αποφασίστε, να μάθουμε και εμείς τι τελικά ισχύει: Τα μονοπώλια είναι καλό ή κακό πράγμα για την τσέπη μας;


  
Η είδηση των τελευταίων ημερών που μιλά για την κινηματογραφική ταχύτητα με την οποία οι δύο (Βασιλάκης - Βγενόπουλος) «ορκισμένοι εχθροί» των ελληνικών αιθέρων οδεύουν προς συνεργασία και συγχώνευση, μας υποχρεώνει να προχωρήσουμε σε μια έκκληση - ερώτημα: Παιδιά… οργανωθείτε και αποφασίστε, να μάθουμε και εμείς τι τελικά ισχύει: Τα μονοπώλια είναι καλό ή κακό πράγμα για την τσέπη μας;

Το παραπάνω ερώτημα, που απευθύνεται προς τους εν λόγω επιχειρηματίες αλλά και προς κάθε υπεύθυνο της ελληνικής κυβέρνησης και της Κομισιόν,προκύπτει αυθόρμητα καθώς επί χρόνια ακούγαμε όσους ήθελαν την ιδιωτικοποίηση της Ολυμπιακής να προβάλλουν το επιχείρημα της μείωσης των τιμών αν καταργούνταν το μονοπώλιο.
Όσο δινόταν η μάχη για τη διεκδίκηση του φιλέτου της Ολυμπιακής, ο Ανδρέας Βγενόπουλος αξιοποίησε απόλυτα τη μοδάτη αντιμονοπωλιακήεπιχειρηματολογία, η οποία άλλωστε αποτελεί κυρίαρχη πολιτική επιλογή παγκοσμίως. Την ίδια επιχειρηματολογία και πρακτική χρησιμοποίησε ο Βγενόπουλος και όταν αγόραζε μετοχές του ΟΤΕ, οι οποίες τελικά πουλήθηκαν για να μπουν χοντρά στο παιχνίδι των ελληνικών τηλεπικοινωνιών οι Γερμανοίπρος χάρη του... ελεύθερου ανταγωνισμού. Την ίδια πάνω κάτω επιχειρηματολογία (πάντα περί ελεύθερου ανταγωνισμού) θα πρέπει να σημειωθεί ότι χρησιμοποίησε και ο Βασιλάκης βάλλοντας κατά του προστατευτισμού που απολάμβανε η Ολυμπιακή ως κρατική επιχείρηση.
Όταν η Ολυμπιακή απαξιώθηκε, τεμαχίστηκε και κρεμάστηκε στο τσιγκέλι για πούλημα, ο μεγαλομέτοχος της Aegean δεν έκρυψε το ενδιαφέρον του. Αντίθετα, έπραξε κάθε τι δυνατό για να την απορροφήσει, έστω κι αν με τον τρόπο αυτό θα δημιουργούσε το δικό του μονοπώλιο στις αερομεταφορές. Την «ανάγκη» αποτροπής δημιουργίας νέου μονοπωλίου στις ελληνικές αεροπορικές συγκοινωνίες αξιοποίησε ο Ανδρέας Βγενόπουλος, και τελικάκατάφερε να είναι αυτός ο νέος ιδιοκτήτης της Ολυμπιακής.
Μέχρι εδώ, ας πούμε ότι όλα είναι καλά και πως είμαστε έτοιμοι ως καταναλωτές να απολαύσουμε τα καλά του ελεύθερου ανταγωνισμού μεταξύ των δύο εταιρειών. Δηλαδή καλύτερες υπηρεσίες και, το κυριότερο, μείωση των τιμών. Αμ δε...
Όπως είπαμε και παραπάνω, για τους επιχειρηματίες, καλός είναι ο ανταγωνισμός όταν είναι σε θέση ισχύος και μπορούν να κυριαρχήσουν ή να εξαφανίσουν τους ανταγωνιστές. Ακόμα καλύτερα, ασφαλέστερα και επικερδέστερα όμως είναι γι’ αυτούς αν μπορούν να εξασφαλίσουν και ναεπιβάλουν το μονοπώλιό τους.
Στην προκειμένη περίπτωση οι κύριοι Βγενόπουλος και Βασιλάκης κατανοούν – προφανώς καλύτερα από εμάς – το συμφέρον τους. Έχοντας από κοινού εξασφαλίσει το 97% της επιβατικής κίνησης στο εσωτερικό της Ελλάδας, δεν έχουν κανέναν λόγο να σφάζονται για να εξαφανίσει ο ένας τον άλλο. Έχουν, αντίθετα, πολλά να κερδίσουν μεταφέροντας το κόστος της κρίσης που μαστίζει έτσι κι αλλιώς τις αερομεταφορές, στους επιβάτες. Δεν είναι δα και δύσκολο...
Σύμφωνα με όσα μεταφέρουν στα ΜΜΕ οι Θ. Βασιλάκης και ο Α. Βγενόπουλος έχουν ήδη δώσει τα χέρια καταλήγοντας στην απόφαση να ενώσουν τις δυνάμεις τους και να προχωρήσουν στο εγχείρημα της «συγχώνευσης - απορρόφησης» των Αegean Αirlines και Οlympic Αir, δημιουργώντας μια νέα αεροπορική δύναμη για την αντιμετώπιση του ανταγωνισμού, κυρίως στο εξωτερικό. Για τον... ανταγωνισμό στο εσωτερικό ας μη γίνει λόγος καλύτερα.

Πηγή:www.topontiki.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: