Το θέμα της πρωτοφανούς χρήσης χημικών όπλων και ανεξέλεγκτης βίας από την Ελληνική Αστυνομία τις τελευταίες μέρες στην Πλατεία Συντάγματος εναντίον διαδηλωτών, φέρνει στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ο ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων Μιχάλης Τρεμόπουλος.
Στην ερώτηση τονίζεται ότι εκατοντάδες φιάλες του χημικού αερίου CS (Orthochlorobenzalmalononitrile), του οποίου απαγορεύεται η στρατιωτική χρήση καθώς θεωρείται χημικό όπλο, χρησιμοποιήθηκαν εναντίον των διαδηλωτών και συνέβαλαν να δημιουργηθεί αποπνικτική και άκρως επικίνδυνη ατμόσφαιρα για χιλιάδες πολίτες όλων των ηλικιών, ενώ υπήρξε άκρως επικίνδυνη χρήση εναντίον πολιτών μέσα σε κλειστό χώρο, στο σταθμό Σύνταγμα του μετρό.
Τα χημικά όπλα CS, ιδιαίτερα στις υψηλές συγκεντρώσεις που χρησιμοποιήθηκαν στο Σύνταγμα, έχουν αποδεδειγμένα πολύ αρνητικές συνέπειες για την δημόσια υγεία.
- Το εγχειρίδιο χημείας του γερμανικού στρατού αναφέρει για τις άμεσες συνέπειες της χρήσης του χημικού όπλου CS ότι «Προκαλεί έντονο ερεθισμό στα μάτια και τα ανώτερα αναπνευστικά όργανα. Μέσα σε δευτερόλεπτα δημιουργείται έντονο κάψιμο, πόνος και φλεγμονή. Όταν η δηλητηρίαση είναι πιο έντονη, τότε προκαλείται πανικός, ο οποίος επιτείνει τα συμπτώματα και το άτομο δεν είναι ικανό ούτε να εισπνεύσει ούτε να εκπνεύσει. Η έκθεση του ατόμου σε υψηλές συγκεντρώσεις CS προκαλεί ερύθημα και φουσκάλες».
- Οι μακροχρόνιες συνέπειες περιγράφονται από το Εθνικό Ινστιτούτο Έρευνας και Ασφάλειας της Γαλλίας ως εξής «Ερεθισμός του δέρματος, των οφθαλμών και της αναπνευστικής οδού, πεπτικές διαταραχές, πονοκέφαλος, πιθανή αλλεργική αντίδραση, δερματικά εγκαύματα. Σε περίπτωση χρόνιας τοξικότητας αναφέρονται: καρκινογόνο, έλκη στο δέρμα και στο ρινικό διάφραγμα, νεφρικές βλάβες (κατόπιν κατάποσης)».
- Η χρήση τους έχει επικριθεί ακόμη και από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στην μελέτη «Crowd Control techniques: An appraisal of technologies for political control» (Λουξεμβούργο, Ιούνιος 2000).
- Στις διεθνείς συμβάσεις υπάρχουν ρητές διατάξεις (Πρωτόκολλο της Γενεύης 1925, Απόφαση του ΟΗΕ 2603/16-12-1969, Σύμβαση του Παρισιού 1993) που απαγορεύουν τη χρήση τους εν καιρώ πολέμου.
«Αέρια που απαγορεύεται να χρησιμοποιηθούν σε στρατιωτική αναμέτρηση, είναι αδιανόητο να χρησιμοποιούνται από μια κυβέρνηση κατά των πολιτών της», δήλωσε ο Μιχάλης Τρεμόπουλος. «Πρόκειται για θέμα υγείας, δικαιωμάτων, αλλά και δημοκρατίας. Ουσιαστικά η εξουσία πιάνει όμηρο την αναπνοή μας, στην προσπάθεια της να τερματίσει αυθαίρετα νόμιμες συγκεντρώσεις. Επιπλέον πλήττει και όσους άλλους βρίσκονται εκεί, ως εργαζόμενοι, επισκέπτες ή περαστικοί, συχνά σε ευαίσθητες ηλικίες ή με προβλήματα υγείας. Τα όσα έγιναν τις τελευταίες μέρες στην Αθήνα, με σαρωτική χρήση ακόμη και σε κλειστούς χώρους όπως το μετρό, είναι επείγουσα ανάγκη να ερευνηθούν πλήρως και να αποδοθούν ευθύνες. Παράλληλα όμως υπάρχει και η ευρωπαϊκή διάσταση: όταν παραβιάζονται ευρωπαϊκές και διεθνείς συμβάσεις, η Κομισιόν είναι υποχρεωμένη να φροντίσει για την τήρησή τους».
Aκολουθεί το κείμενο της ερώτησης του Μιχ. Τρεμόπουλου
Θέμα: Χρήση χημικών αερίων εναντίον πολιτών
Στις 28 και 29.6.2011 οι πολίτες της Αθήνας που διαδηλώνουν ειρηνικά βρέθηκαν αντιμέτωποι με πρωτοφανή χρήση χημικών και ανεξέλεγκτη αστυνομική βία. Εκατοντάδες φιάλες του χημικού όπλου CS (1) χρησιμοποιήθηκαν εναντίον των διαδηλωτών και συνέβαλαν να δημιουργηθεί αποπνικτική και άκρως επικίνδυνη ατμόσφαιρα για χιλιάδες πολίτες όλων των ηλικιών. Χρήση εναντίον πολιτών έγινε και σε κλειστό χώρο, στο σταθμό Σύνταγμα του μετρό. Αναλυτική αναφορά για τις άμεσες συνέπειες της χρήσης του χημικού όπλου CS υπάρχουν στο εγχειρίδιο χημείας του γερμανικού στρατού (2) ενώ οι μακροχρόνιες συνέπειες περιγράφονται από το Εθνικό Ινστιτούτο Έρευνας και Ασφάλειας της Γαλλίας (3). Η χρήση τους έχει επικριθεί ακόμη και από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο . Στις διεθνείς συμβάσεις υπάρχουν ρητές διατάξεις (Πρωτόκολλο της Γενεύης 1925, Απόφαση του ΟΗΕ 2603/16-12-1969, Σύμβαση του Παρισιού 1993) που απαγορεύουν τη χρήση τους εν καιρώ πολέμου.
Ερωτάται η Επιτροπή:
1. Σε ποια νομική ή λογική βάση το χημικό όπλο που απαγορεύεται μεταξύ εμπόλεμων κρατών, όπου ο κίνδυνος είναι εντονότερος για την κρατική υπόσταση, είναι δυνατόν να επιτρέπεται για την αντιμετώπιση «κινδύνων» στο εσωτερικό ενός κράτους, όπως οι ειρηνικές διαδηλώσεις πολιτών;
2. Εφόσον η χημική ουσία CS έχει κριθεί κατ' επανάληψη επικίνδυνη για τη δημόσια υγεία από τους επιστήμονες, γιατί δεν έχει ταξινομηθεί ως τέτοια από την Ε.Ε;
3. Θεωρεί ότι η ανεξέλεγκτη χρήση του εν λόγω χημικού όπλου εν καιρό ειρήνης συνάδει με τα άρθρα 1, 2, 3, 11 και 12 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για την προστασία των δικαιωμάτων του Ανθρώπου και των θεμελιωδών ελευθεριών , με τα άρθρα 1, 2, 3, 4, 11 και 12 του Χάρτη των θεμελιωδών δικαιωμάτων της ΕΕ (2000/C 364/01) , καθώς και με τα άρθρα 19, 21 και 22 του Διεθνές Συμφώνου για τα ατομικά και πολιτικά δικαιώματα των Ηνωμένων Εθνών ;
Orthochlorobenzalmalononitrile
«Προκαλεί έντονο ερεθισμό στα μάτια και τα ανώτερα αναπνευστικά όργανα. Μέσα σε δευτερόλεπτα δημιουργείται έντονο κάψιμο, πόνος και φλεγμονή. Όταν η δηλητηρίαση είναι πιο έντονη, τότε προκαλείται πανικός, ο οποίος επιτείνει τα συμπτώματα και το άτομο δεν είναι ικανό ούτε να εισπνεύσει ούτε να εκπνεύσει».
«Ερεθισμός του δέρματος, των οφθαλμών και της αναπνευστικής οδού, πεπτικές διαταραχές, πονοκέφαλος, πιθανή αλλεργική αντίδραση, δερματικά εγκαύματα. Σε περίπτωση χρόνιας τοξικότητας αναφέρονται: καρκινογόνο, έλκη στο δέρμα και στο ρινικό διάφραγμα, νεφρικές βλάβες (κατόπιν κατάποσης)».
«Crowd Control techniques: An appraisal of technologies for political control», Λουξεμβούργο, Ιούνιος 2000, http://www.europarl.europa.eu/stoa/publications/studies/19991401a_en.pdf
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου